Beter waarborgen van het zicht op adoptiekinderen na plaatsing en verbetering van de nazorg van adoptiekinderen en –gezinnen: dat was het doel van een traject waarin DSP-groep de rol van procesbegeleider had. Dit resulteerde uiteindelijk in twee documenten. Allereerst ontwikkelde DSP-groep een beleidsstuk met daarin opgenomen een breed gedragen richtlijn voor verbetering van adoptienazorg,  de invulling van taken, rollen en verantwoordelijkheden en

stappenplan voor verdere implementatie. Daarnaast was DSP-groep penvoerder van een praktische handreiking voor professionals uit onder meer de JGZ en het onderwijs.  Hiermee  worden bijvoorbeeld huisartsen, consultatiebureauverpleegkundigen,  leidsters van kinderdagverblijven en leerkrachten alert gemaakt op adoptiespecifieke aandachtspunten, risicosignalen en consultatie- en verwijsmogelijkheden.

“In mijn klas zit een meisje dat drie jaar in een kindertehuis heeft gezeten. Ze is snel van slag en kan angstig reageren op een verandering. Haar behoefte om gezien en gehoord te worden is groot. Ze heeft veel baat bij nabijheid en duidelijkheid. Het vraagt soms ook specifiek handelen van mij als leerkracht, bijvoorbeeld op het gebied van concentratie, planning en prikkelregulatie.” (Martine, leerkracht groep 3)

Meer weten over dit project?

Bel of mail met Paul! Hij vertelt je graag meer.