Veiligheidseffectrapportage station Amsterdam Lelylaan
Veiligheidsrisico’s in huidige situatie en Voorkeursvariant
In Stadsdeel Amsterdam Nieuw-West ligt – net buiten de Ring A-10 – het station Amsterdam Lelylaan. Het is een OV-knoop, waar trein, metro, tram, bus, fiets, auto en een aantal aanvullende functies (zoals het P+R terrein) samenkomen. Het gebied heeft al jaren met diverse problemen en ontwikkelingen te maken die samen aanleiding zijn voor een verbetering van dit station. In februari 2015 hebben de gemeente Amsterdam, ProRail, NS en Stadsregio tijdens een ‘station safari’ daarom uitgesproken dat ze gezamenlijk aan de slag willen gaan met een integrale verbetering van het station en de directe omgeving. Er is een projectgroep Vernieuwing Station Amsterdam Lelylaan opgericht met de volgende organisaties:
- Gemeente Amsterdam (IB, PMB & MET1)
- Vervoerregio Amsterdam
- ProRail
- GVB
- NS stations
De projectgroep heeft eind 2019 een Nota van Uitgangspunten opgesteld, waarin verschillende ontwerpopgaven zijn opgenomen. Deze losse ontwerpopgaven zijn samengevoegd tot een eindbeeld (Voorkeursvariant). Op dit moment worden diverse ontwerpmogelijkheden verder verkent, evenals de financiële ambities voor het project. De projectgroep heeft DSP-groep gevraagd in deze fase een Veiligheidseffectrapportage uit te voeren, met een focus op sociale veiligheid in de huidige situatie en de Voorkeursvariant. Sociale onveiligheid is namelijk sinds jaar en dag een terugkerend probleem in dit stationsgebied.