DSP begeleidde samen met het lectoraat Forensische Jeugdzorg van de Hogeschool van Amsterdam onderzoek naar de waardering van voorlichtingen gegeven door Stichting Halt. Samen schreven zij ook een onafhankelijke reflectie op de uitkomsten en praktische adviezen waarmee Halt verder aan de slag kan en gaat om de impact van voorlichtingen te vergroten. Dat is relevant, want Halt bereikte in 2023 alleen al met 14.561 voorlichtingen bijna 300.000 leerlingen op het PO, SBO, VO, VSO en MBO.

In hoeverre zijn de lesdoelen van de voorlichtingen volgens leerlingen en docenten behaald? En welke impact heeft dit eigenlijk?

De voorlichting ligt dicht bij de leefwereld van de kinderen. Het is iets wat ze in reële situaties meemaken of mee kunnen maken. En de voorlichting sluit daar echt perfect op aan. (Docent VMBO, 2e klas)

Voorlichtingen Halt

Iedere jongere verdient een kansrijke toekomst. Om goed onderwijs te krijgen en te geven, is het noodzakelijk dat school een sociale en veilige omgeving is. Halt heeft voorlichtingen die ingezet kunnen worden om ongewenst gedrag op school, in de maatschappij en online tegen te gaan. De Halt-voorlichtingen zijn niet bedoeld om direct gedragsverandering te bewerkstelligen of recidive te voorkomen. Ze beogen vooral het versterken van kennis en bewustwording.

De filmpjes hebben wel indruk op me gemaakt, dat je ziet wat het met mensen doet. (Leerling VO)

Meer weten over het onderzoek naar de voorlichtingen van Halt?

Neem dan contact op met Manja Abraham. Ze vertelt je er graag meer over.