
Ervaringsdeskundigheid voor de jeugdzorgarbeidsmarkt
- 2024
- Quickscan
- Ervaringsdeskundigheid
Wat hebben we gedaan
Ervaringsdeskundigheid voor de jeugdzorgarbeidsmarkt: we verkenden in hoeverre opleidingen en werkgevers bij de werving van nieuwe werknemers aandacht hebben voor de ervaring die zij mogelijk zelf met jeugdzorg hebben.
Voor wie hebben we dat gedaan
We hebben dit onderzoek uitgevoerd in opdracht van de directie Jeugd, van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De onderzoeksvragen
Tijdens het uitvoeren van de quickscan stonden vier onderzoeksvragen centraal. Wil je het gehele onderzoek lezen? Check dan het rapport onderaan de pagina.
Welke plek heeft ervaringsdeskundigheid in het curriculum?
Visie op de inzet van ervaringsdeskundigheid bij werkgevers in jeugdzorg?
Wat doen werkgevers nu al om ervaringsdeskundigen aan te trekken?
Welke mogelijkheden zijn er voor het vergroten van het potentieel?
Onbenut potentieel
Het onderzoek focust op jongeren en volwassenen die ervaringsdeskundigheid hebben als ‘extra’ hebben boven op een opleiding tot jeugd(zorg)professional. Deze groep komt nog maar weinig voor in de jeugdzorg. Er worden nog maar weinig mensen op deze wijze opgeleid tot ervaringsdeskundige jeugd(zorg)professionals, zo is de indruk. In de meest gevallen vraagt het twee leertrajecten: een relevante opleiding voor een functie als professional in de jeugdhulp, én een apart leertraject om de eigen ervaring met de jeugdzorg te kunnen inzetten om anderen te helpen.
Op basis van de verkenning concluderen we dat er maar in beperkte mate sprake is van onbenut arbeidspotentieel van jongeren en volwassen met jeugdzorgervaring voor de jeugdzorgarbeidsmarkt. Er liggen wel kansen in het voorkomen dat professionals met eigen ervaring in de jeugdzorg uitvallen, en in het aantrekken van jongeren met eigen ervaring voor wie een functie als jeugdzorgprofessionals niet vanzelfsprekend is.
Aandacht en noodzaak
De aandacht voor het onderwerp ervaringsdeskundigheid in de jeugdzorg is de laatste jaren is toegenomen. Het nut en de noodzaak van verrijking van de jeugdzorg met eigen ervaringen wordt onderschreven door vrijwel alle partijen in de jeugdzorg. De verwachting is dat inzet van ervaringsdeskundigheid de kwaliteit van de geboden zorg en ondersteuning kan verbeteren, het levert betere jeugdzorgprofessionals en betere zorg en ondersteuning op. Het onderwijs, werkgevers en branchepartijen zoeken naar manieren hoe ervaringsdeskundigheid handen en voeten te geven. En hoewel de aandacht is toegenomen, is draagvlak voor en de inzet van eigen ervaringen voor een deel van de professionals in de jeugdzorg zeker niet vanzelfsprekend.

Download hier het rapport

Lotte Hogeboom
“Iedereen heeft recht op een goede kwaliteit van leven.”
Zoek je naar meer projecten op het gebied van Jeugd en Onderwijs?
Neem dan contact met één van onze collega’s op.