Goed bereikbare hulplijn
Uit het onderzoek kwam naar voren dat zowel klanten als partners blij zijn dat er een goed bereikbare hulplijn is waar mantelzorgers terecht kunnen met praktische vragen rondom het inrichten van mantelzorg. Mantelzorgers hebben daarbij uiteenlopende vragen, zoals: Hoe kan ik een parkeervergunning krijgen bij mijn moeders huis? of Waar kan ik de benodigde hulpmiddelen bestellen? De belangrijkste functie van Mantelfoon is het bieden van een luisterend oor. Zoals een van de geïnterviewde mantelzorgers het mooi samenvatte: “Het belangrijkste is dat je gehoord wordt, dat er echt tijd voor je wordt genomen. Er is verder bijna nooit iemand die vraagt hoe het met jóu gaat – het gaat altijd om degene voor wie je zorgt.”
Zichtbaarheid
Het belangrijkste verbeterpunt voor Mantelfoon is meer zichtbaarheid. De dienstverlening zelf wordt zeer positief beoordeeld, maar nog lang niet alle mantelzorgers in Rotterdam weten dat de hulplijn bestaat. Daarbij is het belangrijk om creatief te zijn, vooral om juist die groepen te bereiken die nu nog nauwelijks in beeld zijn. Jonge mantelzorgers en personen met een niet-Nederlandse achtergrond blijven nu nog vaak onder de radar. Soms realiseren mensen zich niet dat wat zij doen voor een familielid of kennis mantelzorg is. Daardoor weten ze ook niet dat er voorzieningen bestaan die het zorgen kunnen verlichten. Dit raakt aan een bredere beleidsvraag: Hoe bereik je verschillende groepen mensen, en hoe maak je hen bewust van de ondersteuning die beschikbaar is?