Evaluatie Mantelfoon
Home /
Evaluatie Mantelfoon
/
3 september 2025

Evaluatie Mantelfoon

Ervaringen van mantelzorgers en professionals 

DSP onderzoekers hebben uitgebreid rondgebeld in het voorjaar van 2025 om Mantelfoon te helpen hun dienstverlening te verbeteren. Mantelfoon is hét steunpunt voor Rotterdamse mantelzorgers en (zorg)professionals die met mantelzorg te maken krijgen. Het steunpunt is 24 uur per dag gratis bereikbaar via 0800 – 777 3333 en ook via de online chat op de website www.mantelfoon.nl.

In totaal hebben we 66 mantelzorgers (klanten van Mantelfoon) en 38 professionals (partners van Mantelfoon) telefonisch geïnterviewd om hun ervaringen en behoeften in kaart te brengen. Tijdens het onderzoek hebben we veel persoonlijke verhalen gehoord en inzicht gekregen in hoe eenzaam het kan zijn om te mantelzorgen en hoe ingewikkeld het kan zijn dit te combineren met bijvoorbeeld werk en zorg voor het eigen kerngezin. We hebben veel respect voor mensen die deze zware maar nodige taak op zich nemen!

Mantelfoon

Goed bereikbare hulplijn

Uit het onderzoek kwam naar voren dat zowel klanten als partners blij zijn dat er een goed bereikbare hulplijn is waar mantelzorgers terecht kunnen met praktische vragen rondom het inrichten van mantelzorg. Mantelzorgers hebben daarbij uiteenlopende vragen, zoals: Hoe kan ik een parkeervergunning krijgen bij mijn moeders huis? of Waar kan ik de benodigde hulpmiddelen bestellen? De belangrijkste functie van Mantelfoon is het bieden van een luisterend oor. Zoals een van de geïnterviewde mantelzorgers het mooi samenvatte: “Het belangrijkste is dat je gehoord wordt, dat er echt tijd voor je wordt genomen. Er is verder bijna nooit iemand die vraagt hoe het met jóu gaat – het gaat altijd om degene voor wie je zorgt.”

 

Zichtbaarheid

Het belangrijkste verbeterpunt voor Mantelfoon is meer zichtbaarheid. De dienstverlening zelf wordt zeer positief beoordeeld, maar nog lang niet alle mantelzorgers in Rotterdam weten dat de hulplijn bestaat. Daarbij is het belangrijk om creatief te zijn, vooral om juist die groepen te bereiken die nu nog nauwelijks in beeld zijn. Jonge mantelzorgers en personen met een niet-Nederlandse achtergrond blijven nu nog vaak onder de radar. Soms realiseren mensen zich niet dat wat zij doen voor een familielid of kennis mantelzorg is. Daardoor weten ze ook niet dat er voorzieningen bestaan die het zorgen kunnen verlichten. Dit raakt aan een bredere beleidsvraag: Hoe bereik je verschillende groepen mensen, en hoe maak je hen bewust van de ondersteuning die beschikbaar is?

Meer weten?

Wil je meer weten over de Mantelfoon? Neem vrijblijvend contact op met Renée Beune.

Renée Beune
Contactpersoon

Renée Beune

“We lijken allemaal meer op elkaar dan we van elkaar verschillen.”

Suggesties

Misschien ook interessant