“Iedereen mediawijs”. Zo luidt de missie van Netwerk Mediawijsheid. Via activiteiten als de Media Ukkie Dagen of de game MediaMasters voor scholieren werkt het netwerk onder meer aan bewustwording. DSP-groep evalueerde het Netwerk Mediawijsheid over de periode 2019-2023.

Netwerk Mediawijsheid

Het netwerk startte in 2008 vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Ruim duizend partijen zijn aangesloten bij dit netwerk, zoals onderwijsinstellingen, bibliotheken en zorg- en welzijnsorganisaties.

DSP-groep zag bij betrokkenen grote tevredenheid over het functioneren van Netwerk Mediawijsheid. Via activiteiten en bijeenkomsten wil het netwerk impact maken; onder meer door bewustwording bij het brede publiek en door het ondersteunen van professionals met tools, kennis en onderzoek.

Media Ukkie Dagen

Een van de activiteiten die het netwerk organiseert, zijn de Media Ukkie Dagen. Daarmee vraagt Netwerk Mediawijsheid jaarlijks aandacht van ouders en opvoeders voor het belang van mediaopvoeding van kinderen van 0 t/m 6 jaar. De allerkleinsten weten weliswaar hoe ze swipen naar hun favoriete filmpjes, maar, zo stelt het netwerk: ‘mediavaardig maakt nog niet mediawijs’. Via het jaarlijkse Iene Miene Media Onderzoek levert het netwerk inzicht in het mediagebruik van de allerjongsten.

De Media Ukkie Dagen zijn een van de vele activiteiten waarmee Netwerk Mediawijsheid impact weet te maken. In de evaluatie adviseerde DSP over het verder vergroten van de impact en het nog beter benutten van de kwaliteiten van het gehele netwerk.

Meer weten?

Lees meer op de website van Netwerk Mediawijsheid
Lees meer op de website van de Media Ukkie Dagen(dit jaar van 5 t/m 12 april)

Download hier het rapport:

Meer weten over de evaluatie van het Netwerk Mediawijsheid?

Neem dan contact op met Ronald Nijboer, Annelies van der Horst of Wendy Buysse. Ze staan je graag te woord.