Evaluatie Gouden Kans project
Gouden Kans is een project in de regio Alkmaar die gericht is op jongeren tussen 16 en 27 jaar die nog niet helemaal weten wat hun sterke kanten zijn, voor welke studie of beroep ze willen gaan en/of op sociaal vlak nog een steuntje in de rug kunnen gebruiken.
Het project is een vorm van Maatschappelijke Diensttijd (MDT) en duurt ongeveer vier maanden. In die vier maanden doen de jongeren verschillende opdrachten gericht op talentontwikkeling, werken aan sociale vaardigheden en leveren van een maatschappelijke bijdrage.
In opdracht van het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Noord-Holland Noord (RPAnhn) voerde DSP-groep een evaluatie uit naar de impact van het Gouden Kans project. Het doel was om de ervaringen en opbrengsten van deelnemers en het nut van het project in kaart te brengen.
Mooie resultaten
We concluderen dat het overkoepelende doel is behaald: het Het Gouden Kans project helpt jongeren om een volgende stap te zetten, hoe groot of klein deze stap ook is. Het merendeel van de jongeren heeft dan ook op een of meerdere vlakken iets uit het project kunnen halen. Bijvoorbeeld het krijgen van meer zelfvertrouwen, het maken van onverwachte vriendschappen of weten welke open dagen te bezoeken voor een studiekeuze. De opbrengsten zijn succesvol te noemen, zeker gezien de kwetsbare positie waar sommige jongeren mee startten met hun deelname. Zo vertelde een oud-deelnemer: “Ik was heel stil en onzeker. Dat ging door Gouden Kans steeds beter. Nu kan ik veel makkelijker (met vreemden) praten. Dat geeft zelfvertrouwen.”
Talentontwikkeling
De grootste stappen worden door de deelnemers gezet op het gebied van talentontwikkeling of persoonlijke groei. Hier wordt tijdens het traject ook veel nadruk op gelegd. Ook op de andere doelstellingen, zoals ontmoeten van anderen, creëren van loopbaanperspectief en iets voor een ander doen, worden positieve resultaten behaald. Deze opbrengsten zijn alleen minder groot en verschillen per jongere.
De kracht van het Gouden Kans Project ligt dus bij de talentontwikkeling. Wat overigens ook kan worden gezien als een basisvoorwaarde om de andere doelen te bereiken. Wanneer jongeren meer zelfvertrouwen hebben, biedt dat een goede basis om vervolgens aan de slag te gaan met het zoeken van een opleiding of werk en het maken van nieuwe sociale contacten. De jongeren kennen door de training hun kwaliteiten en valkuilen en hebben hun sociale vaardigheden ontwikkeld.
Inzet van peer interviewers
Belangrijk onderdeel van het onderzoek was de inzet van peer interviewers. Dit waren enkele oud Gouden Kans deelnemers die andere (oud) deelnemers in een groepsgesprek – onder begeleiding van DSP-groep – gingen bevragen over hun ervaringen met het project. Deze jongeren weten als geen ander hoe het is om mee te doen aan Gouden Kans. Daardoor konden ze goed levelen met de respondenten en doorvragen in de gesprekken. Bovendien droegen we met deze opzet ook bij aan de doelstellingen van Gouden Kans: talentontwikkeling en werkervaring opdoen. Om te zorgen dat de peer interviewers goed voorbereid waren, organiseerden we een trainingsavond waarin we de jongeren instrueerden, tips meegaven en lieten meedenken over de interviewvragen.
Nieuwsgierig naar deze peer interview methode?
Lees hier 5 tips om jongeren in te zetten bij je onderzoek.
Stekker uit maatschappelijke diensttijd
Afgelopen zomer werd duidelijk dat het huidige kabinet de maatschappelijke diensttijd wil afschaffen. Binnenlands Bestuur schreef hier een uitgebreid artikel over: Zorgen over schrappen maatschappelijke diensttijd. Dit heeft consequenties voor het vervolg van het Gouden Kans project: ondanks de positieve resultaten uit het onderzoek, moet worden gekeken hoe het concept van het project alsnog kan worden voortgezet.
Meer weten over de evaluatie van het Gouden Kans Project?
Neem dan contact op met Maud Pluijm, Carmen Kistemaker of Christel Scholten. Ze vertellen je er graag meer over.
Of lees meer over...