Daan Bos: ‘Tijdens de opleiding wiskunde ben je de hele dag aan het puzzelen. Heerlijk. Data analyseren blijkt toch wel een ding te zijn, waar ik zo in kan zitten dat de uren voorbij vliegen. Na een jaar bij DSP ben ik erachter gekomen dat ik in de flow raak van dit puzzelen, de data analyse. Het onderwerp waar deze data analyses op slaan is minder relevant dan de methode. Als junior doe ik veel dingen, op veel verschillende thema’s, maar ik heb mijn niche qua onderwerp nog niet gevonden. Maar het achterhalen van het verhaal achter de cijfers, ongeacht in welk domein een onderzoek valt, daar word ik het meest enthousiast van.

Toevallig ben ik vorige week begonnen met een opdracht waarvoor ik dat enthousiasme voel. Met Christel had ik een aantal maanden geleden een mail naar de KNVB gestuurd, omdat wij constateren dat homoseksualiteit in het betaald mannenvoetbal zo’n ding is – of geen ding is beter gezegd. Wij hebben een aantal ideeën voor onderzoek hiernaar voorgesteld en vorig weekend zaten we in het stadion van PEC Zwolle voor een werkbezoek. Weliswaar voor een opdracht over toegang tot stadions, maar ik zie het wel als een opstapje naar het onderzoek dat wij voorstelden. Ik vind het nu al leuk dat ik vanaf het begin heb meegedacht, dat we deze opdracht hebben binnengehaald, dat het gelukt is.

Mijn droomopdracht is een onderzoek in de filmsector. Ik ben heel veel met film bezig. Ik ga drie, vier keer per week naar de film, naar filmfestivals, en ik heb 1000 notities in mijn telefoon met beginnetjes van filmscripts. Ik vind film fantastisch.

In het najaar van 2023 werd een benchmark van de Nederlandse filmindustrie gepubliceerd, waarin Nederland met vier andere landen werd vergeleken. De conclusie was dat in Nederland aanzienlijk meer films geproduceerd worden dan in de andere landen, maar dat het aantal Nederlandse films dat internationale filmprijzen wint in verhouding laag is. Films als ‘Verliefd op Ibiza’ verkopen hier nog het best. Het Nederlands Filmfonds had dit onderzoek gefinancierd. Ik denk dat hierin nog wel aanknopingspunten te vinden zijn voor vervolgonderzoek dat de Nederlandse filmsector verder kan helpen.

In Zuid-Korea heeft de regering eind jaren negentig besloten heel veel geld in de filmindustrie te pompen en daar komen nu series als ‘Squid Game’ en films als ‘Parasite’ vandaan, die wereldwijd geprezen worden. Hoe hebben ze dat investeren in die sector daar precies aangepakt? Dat zou bijvoorbeeld een interessant onderzoek zijn.

Grappig, ik bedenk me nu opeens wat voor mij anderhalf jaar geleden de doorslag gaf om een open sollicitatie naar DSP te sturen: Ik las op NU.nl dat DSP het onderzoek naar diversiteit in de Nederlandse filmsector zou uitvoeren. Ik vond het bureau al interessant, maar toen dacht ik: Ja, ik doe het! Ik kom altijd uit bij film, dat is eigenlijk de realiteit.’

Contact opnemen met Daan?

Wil je meer weten over Daan of over zijn projecten bij DSP? Neem dan contact met hem op. Hij staat je graag te woord.