Hospitality hosts uitgaanscentra Amsterdam
De gemeente Amsterdam heeft de afgelopen jaren verschillende maatregelen genomen om de situatie op de Wallen en rond de uitgaanspleinen te verbeteren. Een van deze maatregelen is de inzet van hospitality hosts. Zij verlenen gastvrijheid en spreken indien nodig publiek aan op onaangepast en overlastgevend gedrag.
De gemeente heeft DSP-groep opdracht gegeven voor een evaluatie van de inzet van deze hosts, met als doel inzicht te krijgen in hun effectiviteit en aanbevelingen te doen voor een betere organisatie van hun inzet.
Inzet hosts drie uitgaansgebieden
In deze drie Amsterdamse gebieden zijn hosts actief: Leidseplein, Rembrandtplein, Wallengebied.
Op het Leidseplein zijn sinds 2017 hospitality hosts in dienst van ISA (International Security Agency) actief, en van november 2022 tot en met 2023 liep er een pilot in het Wallengebied met dezelfde ISA-hosts. Op het Rembrandtplein zijn de hosts van SAOA (Stichting Aanpak Overlast Amsterdam) actief sinds 2016, en in het Wallengebied sinds 2017.
De hosts zijn in de drie Amsterdamse gebieden aanwezig in de avond en nacht van vrijdag en zaterdag, en op De Wallen ook nog op donderdag. De gebieden trekken veel bezoekers en hebben te maken met verschillende vormen van overlast en geweldsmisdrijven.
De taken van de hosts omvatten onder andere gastvrije service, zichtbare aanwezigheid, aanspreken bij ongewenst gedrag, en ondersteuning bieden aan politie en handhaving.
Bijdrage aan afname overlast
De conclusie van DSP is dat de inzet van hospitality hosts een bijdrage levert aan de afname van overlast in de gebieden en zo bijdraagt aan verbetering van leefbaarheid. Het is aannemelijk, maar lastig, kwantitatief aan te tonen dat de inzet van de hosts bijdraagt aan het terugdringen van uitgaansgeweld.
De inzet van de hosts is ondersteunend en in aanvulling op de inzet van de politie en de handhavers. De openbare orde wordt in alle drie de gebieden gehandhaafd door de politie, in samenwerking met de handhavers. De inzet van politie is echter schaars en niet toereikend om de orde in de gebieden continu live te bewaken. De handhavers worden niet in alle gebieden ingezet.
Aanbevelingen
Mogelijke verbeterpunten zijn het concretiseren en herijken van de doelen en taken van de hosts, hierover afspraken maken en deze afspraken vastleggen in samenwerking met andere diensten en ondernemers, een betere samenwerking met ketenpartners, het verbeteren van het imago van de hosts, verminderen van doorloop onder hosts, actieve participatie van ondernemers en het voorkomen van verwarring door de verschillen in de uniformen.
Het dagelijks bestuur Centrum neemt de aanbevelingen ter harte en is naar aanleiding van de uitkomsten voornemens om de inzet van hosts in de drie uitgaansgebieden te continueren. Voorwaarden is wel dat – in lijn met de aanbevelingen – samenwerkingsafspraken tussen hosts en handhavende diensten per gebied worden verduidelijkt en geconcretiseerd en dat deze afspraken goed worden vastgelegd.
Meer lezen?
Lees dan ons rapport waarin al onze aanbevelingen staan aan de gemeente Amsterdam en de ketenpartners.
Of lees meer over:
Download hier het rapport
Meer weten over de evaluatie van de inzet van hospitality hosts in Amsterdam?
Neem dan contact op met Manja Abraham, Daniël Hofstra of Lotje Krouwel. Ze vertellen je er graag meer over.
Of lees meer over...