Evaluatie campagne ‘Kinderopvang dankzij jou’
Kinderopvang werkt! voerde in 2022-2023 een landelijke (online) campagne om mensen aan te trekken om (weer) te komen werken in de branche. In de campagne werden medewerkers bedankt, en er werden bijvoorbeeld inspirerende verhalen gedeeld. De campagne richtte zich op verschillende doelgroepen, zoals zijinstromers en herintreders.
Kinderopvang Werkt! heeft DSP-groep gevraagd voor een evaluatie van het tweede deel van de arbeidsmarktcampagne ‘Kinderopvang dankzij jou’. Deze evaluatie is bedoeld om zicht te krijgen op de uitkomsten en effecten van de campagne. En zicht te krijgen op de uitkomsten en effecten van de campagne. En om bruikbare tips en tricks op te halen voor de volgende campagne, die in het najaar van 2023 is gestart.
Tegengaan personeelstekorten kinderopvang
De campagne ‘Kinderopvang dankzij jou’ is bedoeld om mensen aan te zetten om te solliciteren en mensen die in de branche werken trots te maken. Het is één van de activiteiten die het platform Kinderopvang Werkt! uitvoert om de personeelstekorten in de branche tegen te gaan.
Vragen opdrachtgever
Kinderopvang Werkt! had concreet de volgende vragen:
- Wat is bereikt in uitkomsten en effecten in het tweede deel van de campagne?
-
- In hoeverre passen de effecten bij de ‘interventielogica’ en bedoelingen van de campagne?
- In hoeverre passen uitvoeringswijze en middelen bij de beoogde effecten (een indruk van doelmatigheid)?
- Wat valt op in uitkomsten en effecten, in vergelijking met de eerste evaluatie?
- Wat zijn adviezen voor platform Arbeidsmarkt Kinderopvang, voor toekomstige activiteiten in de aanpak van personeelstekorten?
Deskresearch en interviews
Via deskresearch en (groeps)interviews verzamelden wij zoveel mogelijk gegevens en toetsten we de aannames over de effecten van de campagne. Wij vroegen respondenten bijvoorbeeld hoe zij het imago beoordelen van het werken in de kinderopvang. En wat het algemene beeld van de campagne is: Is de campagne bekend? Wat vinden ze van de campagne, wat spreekt aan, wat niet? Na analyse verwerkten we de opbrengsten in een toegankelijke rapportage.
Conclusie onderzoek
Uit het onderzoek blijkt dat de campagne wordt gezien als aansprekend, en heeft bijgedragen aan het behoud van bestaande, en het aantrekken van nieuwe medewerkers.